„A modern gondolkodás kirekesztette a politikából az igazságot” – Czopf Áron új könyvéről

2025. március 16. 20:02

Tudjuk, hogy a modernitás nem szeret igazságról beszélni, mert az elnyomó és kirekesztő. A modern politika arról szól, hogy megpróbálják kielégíteni a nép alapvető szükségleteit.

2025. március 16. 20:02
Szilvay Gergely

A politikai gondolkodással foglalkozó körökben mostanában elterjedt fogalom a metapolitika. Hogy mit értünk alatta, azt nehéz körülhatárolni, nagyjából a politika hétköznapjai mögött meghúzódó megfontolások, elvek, felfedezett működésmódok összességét vagy akár magát a politikáról való gondolkodást, esetleg a politikát segítő eszmei harcokat. Czopf Áron, a fiatal politikai gondolkodó rögtön két kötettel lépett színre, az elsőt, a Térforradalmat már bemutattuk. A második címe épp az, hogy Metapolitika, azaz eme fogalmat igyekszik tisztázni, körüljárni – de azért a kötetecskéjében

sokkal több történik, mint puszta fogalommagyarázat.

Czopf szerint a politika öt kérdés köré szerveződik.

Mi az igazság? Ki interpretálja az igazságot? Ki hozza meg a döntést? Mi a normalitás? Mik az emberek legfontosabb szükségletei?

Ezek a kérdések ugyanis „lefedik a nyugati politikai gondolkodás csaknem teljes problémahalmazát”. E kérdéseket sokan külön vetik fel, ám ez tévút. E kérdéseket egységesen, együtt kell felvetni, „ezt a szemléleti egységet nevezzük metapolitikának”. Avagy

amikor metapolitikáról beszélünk, akkor a politika alapjaira, értelmére, annak előfeltételeire, lényegére és igazságára kérdezünk rá”.

Nagyszerű! De ha már a 10–11. oldalon definiálta Czopf a címadó fogalmat, akkor mi történik a maradék 160 oldalon? Nos, itt kezdődik a haddelhadd! A következő kijelentés ugyanis ránk borítja a politikai gondolkodás könyvtárát, és ránk hozza a kortárs társadalomtudósok haragját. Eszerint 

a modern gondolkodás kirekesztette a politikából az igazságot, 

ezzel pedig „hosszú távon a hatalom legitimitását is meggyengítette, és elindította a politikáról való gondolkodást a nihilizmus lejtőjén”.

Tudjuk, hogy a modernitás nem szeret igazságról beszélni, mert az elnyomó és kirekesztő. A modern politika arról szól, hogy megpróbálják kielégíteni a nép alapvető szükségleteit.

Mindez jelentős részben Thomas Hobbes bűne, akit úgy nem szeretnek a liberálisok, hogy gyakran titokban követik őt.

Az igazság felforgató a politikai biztonság szempontjából, ezt Szókratész vagy legkésőbb Jézus pere óta tudjuk. Hobbes óta a politika által biztosított béke és biztonság a felforgató igazság kérdésének ignorálásához vezetett.

Valamiért az igazság nem számít a hatalmat kordában tartó féknek és ellensúlynak.

A bevezetés után a közvetett hatalom (potestas indirecta) mibenlétéről elmélkedünk a szerzővel, amit Hobbes meg kívánt szüntetni. Ezután jön egy külön fejezet a metapolitikáról. Majd Czopf rámutat, hogy tekintély és hatalom nem ugyanaz, a modernek pedig tévesen azonosítják a tekintélyt jelentő auctoritast a hatalommal, a potestasszal.

Ez nem puszta fogalmi figyelmetlenség, mert messzemenő következményei vannak.

Izgalmasak a nyelvpolitikáról szóló fejtegetések, melyekből kiderül, hogy a reakciós-ellenforradalmár gondolkodók ugyanolyan jelentőséget tulajdonítottak a nyelvnek, mint a posztmodernek, csak épp más következtetéseket vontak le. Logikus, hogy a nyelvpolitika után

a politikai csend kérdése kap egy fejezetet,

majd az értelmiség oligarchikus törekvései („a tudás hatalom”), hogy a metapolitika kortárs reneszánszáról szóló esszé zárja a kötetet.

A szerző tulajdonképpen modernitáskritikát írt a metapolitika egységének helyreállításáért. Reakciós szerzőket idéz és rehabilitál, de pont nem a politikai hatalom, hanem az igazság hatalommal szembeni előjogainak érdekében.

A modernitás Pilátus mellé állt, a metapolitikai gondolkodó antimodern módon – Pilátus iránt tanúsított minden meg­értésével együtt – Jézus mellé áll.

Czopf Áron: Metapolitika. Kommentár Alapítvány, 2024

***

Ezt is ajánljuk a témában

Kapcsolódó vélemény

undefined

Czopf Áron

Mandiner

Idézőjel

El tudjuk-e táncolni a rendszerváltást? Képesek vagyunk belépni a térbe és az időbe? Fel tudjuk mutatni a szellem és az élet egységét, vagy végleg kihullunk a hagyomány világából?

 

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!